Jegyzőkönyv az Angol-‐Amerikai Intézet tanácsának 2018. december 4-i üléséről
Jelenlévők
-
Dr. Illés Éva mb. intézetigazgató, habil. egyetemi docens, Angol Alkalmazott Nyelvészeti Tszk.
-
Dr. Benczik Vera tanszékvezető-‐helyettes, egyetemi adjunktus, Amerikanisztika Tsz.
-
Dr. Farkas Ákos tanszékvezető, habil. egyetemi docens, Anglisztika Tsz.
-
Dr. Károly Krisztina tanszékvezető, egyetemi tanár, az ELTE BTK nemzetközi ügyek dékánhelyettese, Angol Nyelvpedagógiai Tsz.
-
Dr. Szigetvári Péter tanszélkvezető, egyetemi docens, Angol Nyelvészeti Tsz.
-
Dr. Öveges Enikő egyetemi adjunktus, oktatói képviselő, Angol Alkalmazott Nyelvészeti Tsz.
-
Deák Nóra, az Angol-‐Amerikai Könyvtár vezetője, nem oktatói képviselő
-
Dr. Szécsényi Krisztina egyetemi adjunktus, oktatói képviselő, Angol Nyelvészeti Tsz.
-
Dr. Pikli Natália egyetemi adjunktus, oktatói képviselő, Anglisztika Tsz.
-
Petrovics Krisztina, a Hallgatói Érdekképviselet tagja
-
Tóth Boglárka, a Hallgatói Érdekképviselet tagja
-
Kollár Veronika, a Hallgatói Érdekképviselet tagja
-
Kalóczkai Gergő, a Hallgatói Érdekképviselet tagja
Tanácskozási joggal:
-
Dr. Frank Tibor egyetemi tanár
-
Dr. Szalay Krisztina egyetemi docens, tanulmányi intézetigazgató-‐helyettes, Anglisztika Tsz.
-
Tartsayné Dr. Németh Nóra egyetemi adjunktus, intézeti titkár, Angol Alkalmazott Nyelvészeti Tsz.
Illés Éva köszönti a az Intézeti Tanács tagjait. A tagok elfogadják a napirendi pontokat. 1. Elmúlt események (Illés Éva)
1.1. A CEU tegnapi bejelentése arról, hogy az amerikai akkreditációjú része Bécsbe költözik. Szigetvári Péter kezdeményezésére az IT megfogalmazott egy állásfoglalást. Az IT szavaz arról, hogy ez az állásfogalás publikussá tehető‐e a nyilatkozat szövege:
Az ELTE Angol-‐Amerikai Intézetének tanácsát aggodalommal tölti el a régió dokumentáltan legjobb egyetemének, a CEU-nak visszamenőleges törvénykezéssel kikényszerített távozása.
Az IT szavaz: Az IT elfogadja a nyilatkozat szövegezését
Igen: egyhangú Ellene: 0 Tartózkodás: 0
Publikálható az Intézet portáljára és Facebook oldalára.
Az IT szavaz:
Az IT támogatja a nyilatkozat online publikálását.
Igen: egyhangú Ellene: 0 Tartózkodás: 0
Az IT egyhangú szavazással elfogadta a nyilatkozatot és annak publikálását.
1.1 Kari ünnep volt novemberben. Benczik Vera megkérdezi, hogy van-e válasz arra, hogy miként növekedhetett az intézetben az oktatói létszám. Nagy Zsolt kimutatása szerint nőtt az oktatói létszám és csökkent a hallgatói létszám. Illés Éva elküldte az intézet kimutatását a jelenlegi oktatói és hallgatói létszámról. Károly Krisztina elmondja, hogy nem világos pontosan az OTAK hallgatók finanszírozása a karok között, de ebben várhatóan változások lesznek.
1.2. További termeket kap az intézet használatra a Germanisztika Intézettől.
1.3. Alumni USA Est volt novemberben, ahol Dr. Frank Tibor és Dr. Bollobás Enikő előadást tartott.
1.4. November 15‐én Diversity Day volt az intézetben.
1.5. Novemberben volt a kanadai konferencia (Canadian Generations in Culture and the Arts: Synchronic and Diachronic Approaches).
1.6. A két docensi felterjesztést (Komáromy Zsolt és Timár Andrea) a vezetés továbbküldte. 2. Dékáni utasítás csoportlétszámról, oktatók óraterheléséről (Illés Éva)
Dékáni utasítás érkezett a szemináriumi minimum létszámokról. Ezzel kapcsolatban felvetődő kérdéseket Illés Éva és Szalay Krisztina összegyűjtötte és elküldte a dékáni vezetésnek. Nem világos, hogy az MA órákra ez vonatkozik‐e. Nem világos, hogy az Erasmus hallgatók képzése hogyan befolyásolja a szemináriumi létszámot. Károly Krisztina elmondja, hogy célul tűzték ki, hogy az EU 20%‐os elvárásának jobban megfeleljen az intézet. A fogadott hallgatók létszáma rendben van, viszont a kiutazó hallgatóink létszáma elmarad a 20%‐tól. Felkéri a kollégákat, hogy segítsenek abban, hogy több hallgatónk pályázzon Erasmusra. Ennek egyik akadálya a szűkös pénzügyi keret, bár a HÖK is tud ebben segíteni. A másik akadály a kreditek elszámolása. Illés Éva javasollja, hogy aki Erasmusra jelentkezett, adja be a pályázatát Campus Mundira is. Az oktatók óraterhelésére vonatkozó dékáni utasítást a következő IT-n szeretné Illés Éva tárgyalni. Pilin Natália felveti, hogy a konzultáció max. 2 óra, és a PhD-n tartott órák közül is max. 2 óra számolható el. Kérdezi, hogy a több oktató által tartott előadás kurzusnál hogyan számolják a hallgatói létszámot. Az Angol Alkalmazott Nyelvészeti Tanszéken a konzultáció nincs beleszámítva az óraterhelésbe. A DES-‐re viszont nagyon sok szakdolgozat érkezik és nagy számú szakdolgozóval dolgozik. Illés Éva elmondja, hogy az Angol Alkalmazott Nyelvészeti Tanszék és az Angol Nyelvpedagógia Tanszék oktatói részben emiatt nem tudnak habilitálni. A tanszékek képviselői elmondják, hogy minden tanszéken nagy nyomás van. Illés Éva ennek a problémának megtárgyalását a következő IT időpontjára tűzi ki. Farkas Ákos kéri, hogy az IT hozzon egy határozatot, amely ajánlja, hogy a PhD hallgatók órát tartsanak. Károly Krisztina elmondja, hogy várhatóan megemelik a doktori ösztöndíjasok számát.
Károly Krisztina elmondja, hogy problémás az egyéves angol nylevoktatói MA indítása a létszámstop tekintetében. Dékán úr ígéretet tett arra, hogy a amennyiben lesz elég jelentkező, biztosítani fogja a kar a személyi feltételeket. A felkészítő munkát azonban januártól el kell kezdeni. Öveges Enikő elmondja, hogy érdemes lenne Erasmus+ pályázatot beadni erre a programra, ezt jelezte Price Beának is. 3. Oktatói életpályamodell (Illés Éva)
Csütörtökön megy Kari Tanács elé szavazásra, addig lehet javaslatokat küldeni. Pikli Natália javasolja, hogy számítson bele a szakdolgozati konzultáció. Lehetetlen elvárás kétévente pályázatot beadni, mert sok pályázatra adjunktus nem pályázhat, vagy nem lehet témavezető. Károly Krisztina hozzáteszi, hogy a pályázati szándék kell látszódjon, nem kell feltétlenül nyerni is. Szalay Krisztina elmondja, hogy elméleti nyelvészet vagy irodalom szakterületeken nagyon kevés megpályázható kiírás van. Szigetvári Péter felveti, hogy az ELTE oktatói külföldi előadásaikon is hasznot hoznak az egyetemnek, nem csak a pályázatokon. Sajnálatos, hogy az életpályamodellben kis mértékben szerepel az oktatási tevékenység. Farkas Ákos javasolja, hogy az életpályamodell hibáinak kiküszöbölésére legyen lehetőség annak változtatására még annak bevezetése után is. Az életpályamodell három lábon fog állni: indikátorrendszer, az óraterhelés vizsgálat és az intézet pénzügyi helyzete. A hallgatói képviselők felvetik, hogy a OHV eredményeit figyelembe veszik-e. Deák Nóra elmondja, hogy a Stratégiai Adatbázis adatai nem teljesek, pedig az MTMT2-‐ből majd valahogyan ezeket az adatokat át kell vinni. Elmondja, hogy mindenkinek igyekeznek segíteni, aki segítséget kér. Károly Krisztina elmondja, hogy Erasmus oktatói vagy kutatói mobilitással is lehet pályázni konferenciára. Kéri, hogy a pályázattal kapcsolatos észrevételeket küldjék el neki a kollégák. Frank Tibor javasolja, hogy minden kifogást és javaslatot írásban küldje el az Intézet a rektori és dékáni vezetésnek. 4. OT-ANG 374 kurzus módosítása (Károly Krisztina, Illés Éva)
A kérelmet beadta Illés Éva, hogy lehessen a kurzust előadásként is tartani. Horváth Krisztina engedélyezte, de csak felmenő rendszerben. A hallgatói képviselő elmondja, hogy a magyar tanszéken hasonló helyzetben meghirdették a kurzust szemnáriumként, de 100 főre. Alternatív javaslatként merült fel, hogy a 8-9 kurzus helyett 3 nagylétszámú szeminárium kerüljön meghirdetésre. A termek tekintetében a kari vezetés tud segíteni. 5. Hallgatók nyelvtudásának fejlesztése: DELP kutatás ismertetése, javaslatok (Károly Krisztina, Thurmer Andrea)
Az IT megkapta a felmérés eredményét (csatolva), amely javaslatokat is tartalmaz. Pikli Natália elmondja, hogy alsóbb évfolyamokon jelenleg is folyik nyelvfejlesztés az irodalom szemináriumokon, de felsőbb évfolyamokon a tartalmi tematika kárára lehetne ezt kivitelezni. Támogatná az önálló tanulást és a tanulókörök kialakítását, ebben a PhD-sok segítségére is lehetne számítani. A hallgatói képviselők elmondják, hogy gyakran csak év végén kapnak visszajelzést vagy értékelést, és későn kapnak arra jelzést, hogy fel kéne zárkóznia a csoporthoz vagy a tananyaghoz. Illés Éva felhívja a figyelmet arra, hogy előfordulhat, hogy a hallgatók esetleg nincsenek is tisztában azzal, hogy nem megfelelő a nyelvtudásuk. A másik probléma, hogy a nyelvi alapvizsga után az irodalom órákat fel tudják venni, azt gondolva, hogy ott nem annyira fontos a nyelvtudás. Öveges Enikő felveti, hogy a hallgatók egyetemi tanulási módszereik sem mindig hatékonyak, és erre nincs képzésük sem. Károly Krisztina jelzi, hogy a DELP szervezni fog egy beszélgetést, amely a kutatás eredményeire épül, és a problémákra megpróbálnak oktatókkal és hallgatókkal együtt választ találni. Szigetvári Péter felveti, hogy mi az egyetem álláspontja arról, hogy az intézetben angolul, idegen nyelven tartjuk az órákat, és emiatt jönnek ide a külföldi hallgatók. Ugyanez vonatkozik a Stratégiai Adatbázisban a publikációk megjelentetésére.
6. A következő IT ülésen tárgyalja az alábbi napirendi pontokat:
• Az oktatói óraterhelés
• A hallgatók nyelvtudása
• Az Academic Skills diverzifikálása 7. Intézeti Christmas party: december 11. 17.00-19.00. 8. A következő IT időpontja: 2019. február 12. 10.00. Budapest, 2018. december 4. Tartsayné Dr. Németh Nóra Jegyzőkönyvvezető Ellenjegyezte:
Szalay Krisztina
Illés Éva